
Digital Archive
International History Declassified

digitalarchive.wilsoncenter.org

May 28, 1962
Report, Embassy of Hungary in North Korea to the

Hungarian Foreign Ministry

Citation:

"Report, Embassy of Hungary in North Korea to the Hungarian Foreign Ministry", May 28,
1962, Wilson Center Digital Archive, MOL, XIX-J-1-k Korea, 8. doboz, 15/b, 005805/1962.
Translated by Balazs Szalontai.
https://wilson-center.drivingcreative.com/document/113504

Summary:

A North Korean official presents an assessment of newspapers and the media in South
Korea to a Hungarian diplomat.

Original Language:

Hungarian

Contents:

Translation - English

digitalarchive.wilsoncenter.org


Wilson Center Digital Archive Translation - English

At the Czechoslovak reception on 9 May, Comrade Fendler, while having a
conversation with Comrade Cho Byong-hui, the Deputy Head of the Press
Department, asked him for information about the character of the major South
Korean newspapers and news agencies [...]. Comrade Chong, an employee of the
Press Department, received Comrade Fendler on 24 May, and informed him in detail
(enclosed please find the evaluation of each newspaper).

[...] At the reception on 9 May, Comrade Cho Byonghui referred to the fact that
certain South Korean newspapers, while beginning their articles with appreciation of
the policies and [...] efforts of the government, cautiously pointed out that "there are
still some shortcomings." The tone of the provincial newspapers is more dissenting
than that of the metropolitan press, because in the countryside, particularly in the
southernmost provinces, economic conditions are worse (the uprising of April 1960
also started in Masan), and the national feeling of the intelligentsia is also stronger in
the countryside. Nonetheless, articles containing veiled criticism pass the censor time
after time, considering the isolation of Park Chung-hee, which is substantial enough in
any case, and international public opinion.

The conversation took place in a friendly atmosphere, and finally Comrade Chong, on
his own initiative, stressed that they would be ready to inform the Embassy at any
time, and referred appreciatively to the relationship between the Korean Embassy in
Budapest and the Press Department of the Hungarian Foreign Ministry.

[...]

József Kovács
Ambassador

Appendix 1

Characterization of major South Korean newspapers:

1) Han'guk Ilbo [...]

The newspaper is owned by a stock company representing capitalist commercial
interests, and it is solidly funded. It frequently publishes reviews, summaries, and
long editorials. This newspaper was of an oppositional character as early as under
Syngman Rhee, and at present it also criticizes the military government and the USA,
though not consistently. Its circulation once exceeded one hundred thousand, but it
has somewhat decreased since the coup.[...]

2) Kukje Sinmun [...]

It is published in Pusan, one of the largest seaports in South Korea, owned by a stock
company, and firmly funded; in terms of size and influence, it is equivalent to the
metropolitan newspapers, and its circulation is one of the widest.[...]

Its editorial staff is very talented [...]. Under Chang Myon's government, this
newspaper was the one that demanded the unification of the country most actively,
and at present it is also the strongest critic of the "military government," it published
several anti-US articles. It set forth, by and large, Comrade Kim Il Sung's proposals of
15 August 1960 (confederation), and valued them highly.



3) Ryongnam Ilbo [...]

A newspaper of oppositional attitude, it was founded in October 1946 in the city of
Taegu. It published news, which revealed the policies of the "military government"
and the present South Korean situation, and it recently called upon the other
newspapers not to humble themselves before the government. It happened several
times that it rated the guerrilla struggles of the 1930s highly, and demanded the
peaceful unification [of the country] on the basis of revolutionary traditions. Its
negative side is that it disseminates "Yankee culture" in the same way as the other
newspapers do. 

4) Pusan Ilbo [...]

A Japanese newspaper before liberation, it was refashioned in 1946. Originally a
mouthpiece of the Pusan commercial circles, it has gradually turned to politics. It is a
many sided and interesting newspaper, and in recent times it has published
oppositional news more than once. Its finances are low.

5) Tonga Ilbo [...]

One of the oldest newspapers in Seoul, its first issue appeared on 1 April 1920. Under
Japanese rule, then under Syngman Rhee, it was repressed several times; it was
banned during World War II. Owned by a stock company, it is firmly funded, and its
circulation is around 150 thousand. It was a mouthpiece of the former Democratic
Party and the landowners, and as such, it attacked the former Liberal Party of
Syngman Rhee, it was a competitor of Seoul Sinmun. Its critical tone has become
faint since the military coup, it expresses the interests of the landowners, and it deals
with the inflow of foreign capital from this angle.

6) Kyonghyang Sinmun

A Catholic newspaper in Seoul, it was founded in the autumn of 1946 with moderate
funds. It criticized Syngman Rhee, for which it was once suppressed. Under Chang
Myon, it was a mouthpiece of the government, at present it has an anti-Communist
disposition. Park Chung-hee aspires to make it, together with Seoul Sinmun, a
government newspaper.

7) Choson Ilbo [...]

Founded in 1920, it is a newspaper with meager funds and a narrow circulation.
Under Syngman Rhee, it had been neutral as a rule, in recent times it has cautiously
criticized the "military government" time after time. It had been the official
newspaper of the Japanese Government-General, then of the regime of Syngman
Rhee, and for this reason its editorial office was set on fire by the people in April
1960. The newspaper of Park Chung-hee in recent times, it is firmly funded, but its
influence is insignificant. It is a reactionary newspaper, but it is afraid of public
feeling.[...] It appears in 100 thousand copies. [...]


